Cea de-a sasea editie a EUROPEAN FAMILY BUSINESS SUMMIT, ce a avut loc intre 19 si 20 noiembrie 2019, la Madrid, a fost o ocazie perfecta in care reprezentanti ai unor companii de prestigiu, ai asociatiilor afacerilor de familie europene si reprezentanti ai autoritatilor au discutat pe larg despre provocarile acestui important segment de business.
La eveniment, Family Business Network Romania a fost reprezentata de d-na Anca Vlad, Presedintele Fildas-Catena Grup, membru al Comitetului Director al FBN Romania, si d-na Mihaela Harsan, secretar general al Asociatiei.
Summitul s-a bucurat de participarea extraordinara a Premierului Spaniei, Pedro Sánchez Pérez-Castejón, care a subliniat importanta intreprinderilor de familie in implementarea schimbarilor presante din economie, precum si a functiei lor sociale. „Intreprinderile familiale sunt apropiate de oameni si, prin urmare, sunt capabile sa promoveze valorile de care avem nevoie – o economie care serveste oamenilor si nu doar logicii financiare necesare”. Acesta a adaugat ca intreprinderile europene de familie si guvernul spaniol sunt de acord si ca „Europa este forumul din care cu totii facem parte”, exprimandu-si speranta in finalizarea acestui proiect pentru a-l face competitiv in raport cu celelalte puteri mondiale, fara a pierde din vedere esenta sa, care este economia de piata sociala.
Pedro Sánchez considera ca economia europeana se confrunta cu tensiuni comerciale internationale si consecintele Brexit-ului, iar aceste amenintari necesita raspunsuri din partea autoritatilor, pentru a proteja securitatea juridica, pentru a facilita deschiderea pietelor externe si pentru a stabili cadre strategice care sa stimuleze sectoarele viitorului. De asemenea, a subliniat premierul spaniol, trebuie eliminate incertitudinile legate de increderea investitorilor si a consumatorilor.
In cadrul Summitului, la care au participat circa 200 de antreprenori din toata Europa, au fost analizate o serie de probleme cu care se confrunta afacerile de familie intr-un context economic tot mai complex si aflat intr-o continua evolutie. Astfel, unul dintre subiectele dezbatute s-a referit la „Solutionarea unei probleme versus Gestionarea unui paradox”, din perspectiva analizarii succesului ca fiind „arta de a manageria paradoxul”, in contextul in care conducatorul unei afaceri de familie trebuie sa faca permanent fata provocarii de a gasi un echilibru intre pasiune si ratiune, intre prudenta si indrazneala, intre inovatie si traditie.
Un alt subiect abordat de antreprenorii prezenti la eveniment a fost valoarea socio-emotionala a afacerilor de familie, punandu-se problema daca implicarea socio-emotionala este un avantaj competitiv al companiilor de familie. Raspunsul oferit de presedintele Family Business Institute Spania, Francisco Riberas, a fost ca avantajul competitiv socio-emotional este vizibil in special in vremuri de criza cand, datorita dorintei de a pastra angajatii, familiile proprietare de afaceri isi asuma riscul si continua sa investeasca. O dovedeste situatia inregistrata in perioada 2001 – 2010, cand companiile mari si medii detinute de familii au consemnat o crestere de 8,7%, in timp ce companiile publice au crescut cu doar 3,03%.
In cadrul Summitului, Marijke Mars, membru al Consiliului companiei Mars Inc. (a 4-a generatie, Olanda), a sustinut o frumoasa pledoarie pentru sustenabilitate, aratand ce masuri a luat in cadrul companiei si facand recomandari in baza unei bogate experiente si a unei investitii de un miliard in protectia mediului. De asemenea, au mai sustinut prezentari, printre altii, Udo Vetter, Presedinte Vetter Pharma Fertigung GmbH & Co (generatia a II-a, Germania), Francisco J. Riberas, Presedinte executiv Gestamp (Spania), Jens Fiege, actionar Fiege Logistik Gruppe (Germania), Ingrid Faber, CEO Faber Halbertsma Group (Olanda), si Lionelsi Jesús Casado, Secretar general al European Family Businesses Spania.
Evenimentul a fost marcat si de prezenta lui Manuel Valls, fost Prim-ministru al Frantei, si José Luis Martínez-Almeida, Primarul general al Madridului.
Asistenta numaroasa, invitatii de marca, sponsorii evenimentului au confirmat importanta si viabilitatea afacerilor de familie si necesitatea sprijinirii acestora printr-o legislatie adecvata.