Sabin Orcan: Sa trecem la chestiuni care afecteaza sute de mii, daca nu milioane de oameni. Ministerul Finantelor Publice, din cand in cand, in Romania, mai lanseaza in dezbatere cate un proiect de hotarare de Guvern si se modifica tot timpul legislatia. De asta arata asa legislatia fiscala din Romania, fiindca fiecare Guvern care vine, fiecare ministru (la Finante s-au perindat o sumedenie de ministri in ultimele guvernari) vine cu cate o ghidusie si zice: “hai sa mai schimbam ceva, hai sa mai scoatem un articol, mai bagam alt articol”. Legea se modifica permanent, incat nici nu mai stii, de la o luna la alta, ce s-a mai modificat si ce a mai intrat in vigoare. Ei bine, recent, Ministerul Finantelor Publice a lansat in dezbatere publica un proiect de hotarare de Guvern pentru modificarea unor norme de aplicare a Codului Fiscal, intre care era si o prevedere care se referea la profesiile liberale. Repet: avocati, medici, jurnalisti, muzicieni, actori, experti contabili, tot ce vreti… Ei bine, inteleg ca n-a trecut asta. Dna Anca Vlad, vedeti acolo… “Titlul 1, dispozitii generale, punctul 1 se abroga”. Despre ce era vorba cu celebrul punct 1 cu profesiile liberale in final?
Anca Vlad: In primul rand, vreau sa va spun ca sunt foarte bucuroasa de faptul ca hotararea s-a publicat fara aceasta abrogare; “titlul 1, dispozitii generale, punctul 1 se abroga” trebuia, de fapt, sa treaca asa, neobservat, intre niste prevederi despre taxarea persoanelor handicapate si faimosul bacsis, ceea ce ar fi fost o foarte mare greseala si ne bucuram ca, pana la urma, a intrat in dezbatere publica.
Sabin Orcan: Dar in ce consta el?
Anca Vlad: Este exceptia de care beneficiaza profesiile liberale… In anul 2010, datorita unor discutii care au avut loc la momentul respectiv intre Administratia Fiscala, Ministerul de Finante si reprezentantii profesiilor liberale, a fost adaugat in Normele Metodologice, pentru a statua clar ca profesiile liberale nu pot fi reconsiderate ca fiind munca dependenta datorita caracterului specific al activitatii acestora. Si aici ma refer la faptul ca, de foarte multe ori, de exemplu, un medic specialist nu poate sa functioneze independent, are nevoie de o clinica unde sa existe un tomograf pe care sa lucreze o ora sau doua si apoi in alta clinica, pe alt tomograf; asta inseamna dependenta de baza materiala, ca nu-i tomograful tau, e tomograful clinicii. Un farmacist nu poate sa lucreze decat intr-o farmacie si conform Legii Farmacistului, nu poate sa lucreze independent de baza materiala, cum li se spune la unele controale: “dar de ce nu ati inchiriat un birouas?”. Legea pentru reforma in domeniul sanatatii spune exact care sunt conditiile in care poate sa lucreze un farmacist – profesie libera, care poate sa fie la alegerea lui – angajat sau nu. Ganditi-va ca nu toti arhitectii au acasa echipamentele si programele necesare; ei lucreaza in niste birouri de arhitectura, ca si avocatii, ca si expertii contabili, in general acestea fiind investitia cuiva, iar ceilalti profesionisti vin cu valoarea profesionala si cu activitatea intelectuala pe care o desfasoara conform unor reglementari interne ale profesiei. Deci aceasta prevedere unifica legea fiscala cu reglementarile interne ale profesiei. Intrebarea este de ce s-a pornit, in anul 2014, incepand din septembrie, aceasta nebunie cu recalificarea profesiilor liberale. Parerea mea sincera, pe care trebuie sa v-o spun, este ca cineva n-a citit decat Codul Fiscal. Ma gandesc si cine poate sa fie cineva-ul ala, care nu a citit si normele metodologice…
Sabin Orcan: Pai spuneti-ne si noua…
Anca Vlad: Organismele internationale, investitorii straini trebuie sa inteleaga legea si sa citeasca traducerea Codului Fiscal cu normele sale. La o traducere poate sa se intample orice… Cand citim “Fratii Karamazov”, nu stim, de fapt, cum a fost scris romanul, noi vedem traducerea in limba romana. Daca niste consilieri straini sau fara experienta citesc o traducere proasta sau incompleta a Codului, iar la actiunea de consultanta de 90 milioane dolari pentru “reformarea ANAF” sunt multi consilieri straini care lucreaza, se pot produce erori uriase, cu grave consecinte. E o simpla deductie, pentru ca, incepand din 2014, au inceput sa se vada efectele marii actiuni de consiliere a ANAF de catre specialisti interni si internationali, in multe forme neadecvate si chiar neconcurentiale in piata… Din pacate, s-a inceput de la coada la cap, adica de la Fisc si nu de la Ministerul Economiei sau de la intreprinderile mici si mijlocii – baza economica a Romaniei. Si cand incepi de la coada la cap se intampla defectiuni de genul acesta. Nu s-au uitat in normele metodologice sau nu le-au inteles. Spun acest lucru pentru ca am vazut in septembrie documentul pe care l-au produs pentru eliminarea muncii la negru de comun acord acesti specialisti si cei de la ANAF – si el are foarte multe hibe. Am anuntat si ANAF, si Ministerul Finantelor, la vremea respectiva, ca documentul este incorect si va crea foarte mari convulsii in piata. Si-am avut dreptate. Convulsiile nu au incetat nici acum, chiar daca Guvernul si-a asumat abrogarea, recalificarile continua, iar la intrebarile uluite ale celor afectati , raspunsul este: “Pai cum sa va amnistiem daca nu v-am amendat?” Si vorbesc foarte serios. Forte importante ale ANAF sunt desfasurate in aceasta perioada pentru a face recalificari si a impune sume uriase degeaba, recalculate pe 5 ani, doar ca sa “avem ce sa amnistiem”. Ar fi o situatie hilara, daca nu ar fi afectati psihic atatia specialisti din companiile controlate, care trebuie sa raspunda unor impuneri si cerinte fara noima. Daca am avea garantia ca personalul ANAF isi va reveni dupa “trainingurile” politienesti, si nu profesionale si de legalitate, pe care s-au cheltuit si se cheltuie banii contribuabililor, inclusiv cei imprumutati de la FMI, ar fi bine.