“Libertate si diversitate” asa ar fi intitulat criticul de arta Mircea Deac vernisajul expozitiei de arta al pictorilor clujeni, gazduit cu generozitate de Galeria Senso.
Numarul foarte mare al celor prezenti, cat si cei 42 de artisti care au avut amabilitatea de a ne delecta privirea si sufletul cu lucrarile lor, reprezinta suficiente motive de a spune ca acest eveniment expozitional a fost un succes.
Sponsor permanent al vernisajelor gazduite de Galeria Senso, Fundatia Fildas Art si-a manifestat asadar rolul de mecena, asa cum prefera sa spuna invitatul special, reputatul critic de arta Virgil Mocanu.
Evenimentul a debutat cu cateva cuvinte adresate de doamna Anca Vlad, care, in calitate de Presedinte al Fundatiei Fildas Art, a dorit sa marcheze inceputul unui nou an in care Galeria Senso va continua sa sprijine artistii din toata tara. Aceasta initiativa reafirmata a fost salutata de artistii clujeni prezenti in sala, deoarece, in felul acesta, au ocazia de a se face cunoscuti si in Bucuresti. Virgil Mocanu a remarcat in mod special acest lucru, precum si fericita alaturare a celor doua cladiri care gazduiesc Galeria Senso si Televiziunea Senso. Artele vizuale se intrepatrund firesc, atat televiziunea, cat si pictura fiind forme de comunicare ale fenomenului artistic, indiferent de formele pe care le poate lua acesta.
Referindu-se strict la lucrarile de grafica, distinsul critic de arta mentiona faptul ca “Evenimentul din aceasta seara este o expozitie cu niste lucrari de grafica deosebite. Grafica a fost un punct tare la Cluj, unde era exersata performanta gandirii, nevoii de a spune de fiecare data altceva, cu pasii aceia masurati, specifici Transilvaniei.”
Referitor la tendinta multora de a face distinctie intre capitala si provincie in ceea ce priveste apetitul pentru arta, Virgil Mocanu a tinut sa specifice faptul ca “ceea ce intelegem prin provincie este o chestiune strict zonala sau de repartitie administrativa si nu de spirit, pentru ca majoritatea lucrurilor importante, inca din anii 80, au inceput sa se petreaca in provincie, pentru ca era mai libera fata de restrictiile imediate si de autocenzura noastrã distructiva. Clujul s-a remarcat intotdeauna printr-o consistenta a gandirii artistice, unde se facea si se face in continuare o arta foarte solida, care merge pe valori permanente ce presupun desen, compozitie, gandire spatiala, forma, culoare. De asemenea, un fenomen care nu trebuie uitat este multiculturalitatea acestui spatiu cu deschidere catre spatiile occidentale.”
In limitele aceleiasi dorinte de a face cat mai accesibila opera artistilor clujeni, istoricul de arta Mircea Deac a tinut sa convinga auditoriul de justetea pe care ar fi avut-o redenumirea acestui vernisaj in “Libertate si diversitate”. Sunt doua notiuni perfect armonizate cu libertatea de creatie si scaparea de conformism care s-a manifestat din plin, mai ales dupa 1989, in opera fiecaruia din artistii prezenti in expozitie.
Cuvintele de final au revenit marelui artist Teodor Botis. Acesta a tinut sa faca cunoscuta situatia foarte delicata prin care trece Galeria Artistilor Plastici din Cluj, care a fost de curand inchisa. Cu delicatetea care il caracterizeaza, maestrul a indreptat apoi subiectul discutiei catre ceea ce ii face deosebita placere sa vorbeasca: arta transilvaneana reflectata in opere de mare valoare, in care este reprezentat «acest spatiu al lui Blaga, spatiu al alternantei, care implica suferintele noastre de 1000 de ani, care se manifesta prin dorinta de a merge mai departe in viata prin frumos. Asa cum spunea si Dostoievski: “Frumosul va salva lumea”. Sper ca in aceasta lume atat de confuza, cand politicul ia altora timpul pe care ar fi trebuit sa ni-l ofere noua, sa se gaseasca solutii astfel incat de la aceasta galceava sa se ajunga la “galceava inteleptului cu lumea”, deci la o galceava constructiva care sa cultive frumusetea existentei umane, dand sentimentul ca noi artistii si dumneavoastra impreuna, precum spunea poetul “vom putea sa cream aripi zborurilor prin viata.”